Autoreclame? Ontdek wat de mogelijkheden zijn

Autoreclame? Ontdek wat de mogelijkheden zijn

23 augustus 2021 0 Door Admin

Ben je ondernemer en heb je bedrijfsauto’s? Dan herken je jezelf waarschijnlijk wel in de gedachte dat de bedrijfsauto’s een grote kostenpost te zijn. En ondanks dat je de auto’s nodig hebt om je werk te kunnen doen zou je als het anders kan je geld aan andere zaken uitgeven.

Maar de auto’s vormen ook een kans om nieuwe business op te leveren. Namelijk door ze als een reclameobject in te zetten. Ze krijgen dan een dubbele functie: de functie van een vervoermiddel en de functie van een reclamemiddel. In dit artikel ontdek je welke mogelijkheden er zijn als het om autoreclame gaat.

Magneetplaten

Officieel behoren magneetplaten niet tot autobestickering, omdat het geen stickers zijn maar magneten. Maar omdat de magneetplaten door veel mensen als professionele autoreclame worden ingezet, nemen we ze toch mee in dit artikel.

Magneetplaten zijn ideaal als je regelmatig een andere reclameboodschap wilt communiceren. Je kunt ze immers zo los halen van je auto. Daardoor zijn ze ook zeer geschikt voor als je in je vrije tijd geen reclame voor je bedrijf wilt maken.

Een belangrijk aandachtspunt is dat wanneer je voor magneetplaten kiest dat je probeert om de ondergrond waarop je boodschap wordt afgedrukt, dus de achtergrondkleur van de magneetplaten, zoveel mogelijk aansluit op de kleur van je lak. Anders oogt de magneetplaten niet zo mooi.

Autobestickering

Autobestickering is de meest toegepaste vorm van autoreclame. Hierbij wordt een gedeelte van de auto met folie beplakt. Het voordeel van autobestickering is dat je je reclameboodschap groter kunt tonen dan met magneetplaten mogelijk is.

Bovendien heb je met autobestickering veel mogelijkheden om een creatieve boodschap te communiceren en is de uitstraling een stuk professioneler dan die van de magneetplaten. Wanneer je voor autobestickering kiest, is het belangrijk dat je bij je signbedrijf navraag doet of de folie wasstraatbestendig is. Anders kun je namelijk niet met je auto door de wasstraat zonder dat je het risico loopt dat de folie loslaat.

Carwrappen

Carwrapping komt overeen met autobestickering, alleen wordt in dit geval de gehele auto of delen van de auto met folie ingepakt. Het grote voordeel hiervan is dat je qua uitstraling meer mogelijkheden hebt dan met autobestickering.

Bovendien heeft de folie een conserverende werking. Immers, de autolak wordt ingepakt met folie en wordt daardoor beschermd tegen de weersomstandigheden.

Een valkuil bij het gebruik van carwrapping is dat je een te drukke reclameboodschap op je auto krijgt. En als er iets funest is voor het communiceren van de reclameboodschap, dan is het wel een overload aan prikkels.

Zorg dus altijd dat je carwrapping alleen je toepast als je reclameboodschap niet te onrustig wordt. Anders kun je beter voor autobestickering kiezen.

Aandachtspunten bij autoreclame

Autoreclame is alleen effectief als je met een aantal zaken rekening houdt. Doe je dat niet dan loop je het risico dat je veel geld investeert in het laten maken en monteren van de reclame zonder dat het je wat oplevert.

Aandachtspunten zijn:

  • Focus op de toegevoegde waarde die wilt communiceren en niet zozeer op je bedrijfsnaam en je contactgegevens. Die gegevens zijn pas van belang als je doelgroep wordt geraakt door je reclameboodschap en contact met je wilt opnemen.
  • Gebruik visuele elementen alleen om de aandacht naar je tekstuele boodschap te trekken. Wanneer een visueel element niet een dergelijke functie heeft laat dan achterwege. Het element zorgt dan alleen voor afleiding.
  • Beperk het aantal contactgegevens. Je website, bedrijfsnaam en telefoonnummer zijn voldoende. Sociaal media accounts een dergelijke kun je beter achterwege laten. Ze leiden alleen maar af van waar het om gaat: je boodschap die je doelgroep moet triggeren.
  • Denk goed na over welke vorm van autoreclame je in wilt zetten. Oftewel kies je voor magneetplaten, autobestickering of toch carwrapping? Laat je altijd adviseren door een signspecialist. Ook over hoe je reclameboodschap eruit moet komen te zien. Een goed signbedrijf denkt daar namelijk met je over mee. Als dat niet het geval is, dan raden we je aan om naar een ander signbedrijf op zoek te gaan.

Succes!